1.7 Az OS/2 és a játékok


Az OS/2 Warp kitûnô platform a játékprogramok számára. Mind a modern OS/2 játékok, mind pedig a DOS (és Windows 3.x) játékok igen nagy része kiválóan fut az OS/2 Warp alatt. Olyan DOS játékok is fognak mûködni, amelyek Windows alatt nem voltak használhatóak a lassú grafika miatt. Aki azonban új játék vásárlásán gondolkozik, annak érdemes megismerkedni a következô, OS/2-re írt játékprogramokkal: Toyland 1.0, Koules, Master of the Empire, DUX Software: SimCity Classic, Maxis: SimCity 2000, SimTown, Widget Workshop, Outer Space: BEM (BugEyedMonsters), Stardock Systems: Galactic Civilizations V2, Shipyards for Galactic Civilizations, Star Emperor, Avarice, Stellar Frontier, Entrepreneur.

Gyakorlatilag az összes népszerû DOS játék fut az OS/2 Warp alatt. Ez nagyrészt az emulált DOS szekció (session) egyedi beállításainak köszönhetô. A Warp beépített adatbázisa alapján több mint 200 DOS játékot automatikusan felismer és a játékra jellemzô, egyedi beállításokkal és ikonnal látja el a játék objektumát. A játékhoz rendelt objektumot kétféleképpen készíthetjük el:

1. Futtatjuk a System Setup gyûjtôben (folder) található "ADD PROGRAMS" programot. Ekkor a rendszer automatikusan megkeresi az összes, általa felismert játékot, objektumokat készít nekik az OS/2 System gyûjtô Games gyûjtôjében. Ugyanakkor, az adatbázisban található játékoknál optimalizálja a DOS emulációs paramétereket.

2. Kitöltünk egy program mintát (template) oly módon, hogy a fájlnév rovatban a teljes elérési útvonalat megadjuk. Amennyiben lehetséges, a mûködési könyvtár esetében a játék által alapértelmezés szerint használt alkönyvtárt válasszuk.

Amennyiben egy játékprogramot nem ismer fel a Warp, de ismertek a játék optimális mûködéséhez szükséges DOS beállítások, akkor ezeket könnyûszerrel hozzáadhatjuk a Warp adatbázisához, amely az \OS2\INSTALL könyvtárban található, DATABASE.TXT néven. Ez egy ASCII fájl, amit például az OS/2 rendszer editorával (E.EXE) szerkeszthetünk. Miután megadtuk a kívánt adatokat, az adatbázist újra kell fordítani a

CD \OS2\INSTALL
PARSEDB DBTAGS.DAT DATABASE.TXT DATABASE.DAT

parancsokkal. A következô rendszerbetöltés után a Warp most már fel fogja ismerni az új programot is.

Bár az OS/2 lehetôvé teszi a programok párhuzamos futtatását, gyors grafikát és CPU-t igénylô játékok esetén lehetôleg ne futtassunk más programokat. Fôleg a DOS programok "lophatnak el" sok CPU idôt. Amennyiben nem sikerül egy játékot installálni vagy futtatni, akkor a következôkkel próbálkozhatunk:

Hangproblémák: Egyes, hangeffektusokat intenzíven használó DOS vagy Windows játékok néha nem futnak megfelelôen. Ilyenkor általában segít, ha kikapcsoljuk a játék hangját a játék konfigurációs vagy installációs programjával/funkciójával.

Külön memória managementet használó játékok: Egyes DOS játékok külön memória management funkcióval (Virtual Control Program Interface, VCPI) rendelkeznek. Ezek szinte biztosan nem fognak mûködni OS/2 alatt, mivel az ilyesféle memória managementet gyakorlatilag nem lehet multitaszkos környezetben engedélyezni. Ilyen esetben nincs más lehetôségünk, mint valódi DOS-t betölteni, amit könnyen megtehetünk az OS/2 dual-boot funkciójának használatával.

A Warp nem ismeri fel a játékot: Ilyenkor megpróbálhatjuk egy hasonló, az OS/2 Warp által felismert játék beállításait használni. Ehhez készítsünk másolatot a felismert játék ikonjáról és cseréljük ki a program nevét és az elérési útvonalat a futtatandó programnak megfelelôen. A beállított paramétereket fájlba is kiírathatjuk, ha a DOS beállítások oldalon a PRINT opciót, majd pedig ENCODED FILE-t választjuk. Az így elmentett paramétereket akármikor beolvashatjuk egy másik objektumba a LOAD opció felhasználásával.

Játékokhoz ajánlott DOS beállítások:
Ha semmilyen fogódzónk sincs egy adott játék DOS beállításait illetôleg, akkor a következôkkel kísérletezhetünk.

1. Készítsünk a program számára egy objektumot egy program minta (template) alapján.

2. Töltsük ki az elérési útvonalat, programnevet és adjunk meg minden, a játék mûködéséhez szükséges paramétert (például -NOSOUND, -VGA, -SB).

3. Váltsunk a "DOS SETTINGS" oldalra és válasszuk ki a szekcióknál a teljes képernyôs (full screen) üzemmódot.

4. Multimédiát használó programok esetén az alábbi táblázat alapján állítsuk be a DOS, illetve Win-OS/2 paramétereket:

          DOS/WIN        INT_DURING_IO                 ON
          DOS/WIN        HW_TIMER                      ON
          WIN            VIDEO_SWITCH_NOTIFICATION     ON
          WIN            VIDEO_8514A_XGA_IOTRAP        OFF
          OS/WIN         VIDEO_RETRACE_EMULATION       OFF
          DOS            DPMI_MEMORY_LIMIT             8

5. Állítsuk be a DOS_BACKGROUND_EXECUTION=OFF-ra (alapértelmezés=ON) Ez a beállítás azt fogja eredményezni, hogy a játék nem fog tovább futni, amikor a játék szekciója a háttérbe kerül.

6. Ha a játék egyidejûleg több fájlt nyit meg mint 20, akkor növeljük a DOS_FILES=NN paraméterrel a megnyitható fájlok számát. Ne állítsuk viszont ezt az értéket túl magasra, mivel ezzel csökkentjük a rendszer rendelkezésére álló memóriát.

7. A legtöbb esetben jótékony hatású (több konvencionális memória áll a játék rendelkezésére), ha a DOS_HIGH (és a DOS_UMB) ON-ra van állítva. Ezekkel a beállításokkal szinte mindig együtt jár az XMS_HANDLES paraméter nullánál nagyobb értéke és az XMS_MEMORY_LIMIT-nek minimum 64-nek kell lennie.

8. Néhány játék rendelkezik olyan funkcióval, hogy képes boot-lemezt készíteni, amelyrôl betöltve a rendszert, a játék futtatható. Ha van ilyen boot-lemezünk, akkor a DOS_STARTUP_DRIVE paraméternél adjuk meg az A: (B:) meghajtót. Ha ilyenkor a játék ikonjára klikkantunk, akkor az OS/2 a lemezrôl fogja betölteni a DOS-t a program számára, ami ezek után nagy valószínûséggel mûködni fog.

9. A DOS_UMB paraméternek ON-on kell állnia, kivéve azt az esetet, amikor a DOS_HIG=OFF. Ez a paraméter lehetôvé teszi a játék számára, hogy a felsô memóriatartományt használja meghajtók és TSR programok számára.

10. Állítsd a DPMI_DOS_API-t AUTO-ra. Újabb kiadású játékok esetén érdemes esetleg ENABLED-et is választani.

11. A DPMI_MEMORY_LIMIT=4 alapértelmezés szerinti beállítás az esetek 99%-ában megfelelô. Különlegesen nagy memóriaigényû játékoknál az érték növelése esetleg gyorsítja a mûködést. Túlzottan nagy érték ugyanakkor intenzív swappelést okozhat.

12. A DPMI_NETWORK_BUFF_SIZE=8 alapértelmezés szerinti beállítás általában megfelelô. Néhány játéknál elôfordul, hogy 64-re kell állítani.

13. Ha a játék sok EMS memóriát igényel, akkor növeld a EMS_MEMORY_LIMIT-nél beállított értéket.

14. A HW_NOSOUND=ON beállítás letiltja a PC beépített hangszóróját. Ez a beállítás nem befolyásolja a hangkártya mûködését.

15. A HW_ROM_TO_RAM=ON beállítás engedélyezi a ROM BIOS tartalmának a RAM memóriába való másolását, ami általában kismértékû sebességnövekedést okoz, hacsak nincs a gépben nagyon kevés (4-6MB) RAM. Egyes játékoknál ez a beállítás megszünteti a képernyô vibrálását.

16. A játékoknál és más idôzítésérzékeny programoknál a HW_TIMER paramétert állítsuk ON-ra. Sajnos, e beállítás hatására a játék futtatásakor a háttérben futó egyéb programok sebessége jelentôsen csökkenni fog.

17. Az IDLE_SECONDS=NN paraméternél adjuk meg azt az idôtartamot, amely letelte után az OS/2 Warp elveszi a CPU idôt a várakozó DOS programtól. Erre azért van szükség, mivel egy DOS program írásakor azt feltételez(het)ték, hogy ez az egyetlen program, ami a rendszeren fut. Elképzelhetô tehát, hogy a program teljesen lefoglalja a CPU-t, amíg például a felhasználó válaszára vár. Ez viszont nem megengedhetô egy multitaszkos környezetben. Ha tehát ez a paraméter 5-re van állítva, akkor a játék 5 másodpercig várakozhat maximum, mielôtt a Warp átvenné a vezérlést. Ha az IDLE_SENSITIVITY 100-ra van állítva (azaz ki van kapcsolva a várakozás (idle) érzékelés), akkor ennek a paraméternek nincs semmilyen hatása.

18. A legtöbb DOS játéknál érdemes kikapcsolni a várakozás érzékelést (idle detection) az IDLE_SENSITIVITY=100 paraméter megadásával.

19. Állítsuk a INT_DURING_IO-t ON-ra. Ekkor a DOS program nem fog megszakítást kapni addig, amíg írási, vagy olvasási mûveletet végez. Multimédia programoknál ezt a paramétert feltétlenül ON-ra kell állítani, különben a hang szaggatott lehet.

20. Egyes DOS játékok futása megáll, amikor a teljes képernyôs üzemmódból ablakosba, illetve vissza kapcsolunk az ALT-HOME billentyûkombinációval. Más játékprogramok, bizonyos beépített funkciók aktivizálására használhatják ezt a kombinációt. Mindkét esetben hasznos, ha a KBD_ALTHOME_BYPASS opciót OFF-ra állítjuk, azaz az OS/2 Warp az adott program esetén nem fogja ezt a kombinációt lefoglalni.

21. Ha a DOS játék használja a CTRL-ESC, vagy ALT-ESC kombinációkat, akkor az OS/2 Warp számára letilthatjuk ezeket a kombinációkat a KBD_CTRL_BYPASS paraméternél.

22. Ha problémánk van az egér mûködésével (például dupla cursor jelenik meg a játék szekciójában), akkor állítsuk a MOUSE_EXCLUSIVE_ACCESS-t ON-ra.

23. A játékok nagy részénél a sebesség növekedését idézi elô, ha a SESSION_PRIORITY-t 32-re állítjuk.

24. A legtöbb játék esetén a VIDEO_8514A_XGA_IOTRAP paramétert állítsuk OFF-ra. Ekkor a játék gyors hozzáférést kap a video eszközhöz.

25. Esetenként kicsit gyorsít a játék mûködésén, ha a VIDEO_FASTPASTE-t ON-ra állítjuk.

26. A VIDEO_RETRACE_EMULATION-t állítsuk OFF-ra a játékok és más intenzíven grafikát használó programok számára, a teljesítmény növelése érdekében.

27. Amennyiben a játékprogram sok XMS memóriát használ, növeljük a XMS_MEMORY_LIMIT-nél beállított értéket. Általában megfelelô, ha ez az érték a rendszerben lévô fizikai memóriánál 1-2MB-tal kevesebb.

Az utóbbi idôben egyre több emulátor jelenik meg OS/2-re, amelyek segítségével nagyon sok régi játékot futtathatunk kedvenc platformunkon. A legjobb példa a MAME (Multiple Arcade Machine Emulator) vagy a C64 emulátor.

Más hasznos, játékokkal foglalkozó oldalak:


A témához kapcsolódó más oldalak:


< [ OS/2 kérdések és válaszok | Keresés | Észrevételek, megjegyzések ] >
Utolsó módosítás ideje: 1999.12.06.